God business å være innredningsrådgiver

av Kristin Bredesen

Gode råd er god butikk; installatører kan, med fagkompetanse og litt inspirasjon fra interiørbransjen, lære å selge mer. Argumenter som gjenbruk og bærekraft kombinert med estetikk er veldig tiltalende for generasjonen som etablerer seg nå.

Renovering, gjenbruk og sirkulærøkonomi

Interessen for gjenbruk har slått inn for fullt i interiørbransjen de siste årene. Spesielt 30-åringene i etableringsfasen føler behovet for å ta samfunnsansvar, kjøpe brukt og renovere. Det er både billig og miljøvennlig. Gamle miljøer som får nytt liv, er veldig trendy, mener produktsjef Deepesh Sharma, som er ansvarlig for installasjonsmateriell i Schneider Electric Norge.

Inntrykket hans bekreftes av Prognosesenteret. Ifølge senterets målinger har 36 % av husstandene gjennomført innvendige eller utvendige oppussingsarbeider i 2018; så godt som 878 000 husstander! Mens 42 % hadde konkrete oppussingsplaner i 2019.

God business for elektrobransjen

Innvendig oppussing er et interessant fagfelt for elektrikere, fortsetter Sharma. – Som installatør kan du utnytte denne trenden og bevisstgjøre kundene om den estetiske verdien til stilig elektromateriell. Du kan gi råd og hjelpe å velge elektrisk utstyr med argumenter som bedre komfort, energibesparelser og – ikke minst – estetikk: elektrokomponenter som lysbrytere, stikkontakter, bevegelsesvakter og lignende kan komplementere innredningen. De preger interiøret som en delikat siste detalj som utgjør forskjellen.

Vi har merket større interesse i markedet for alt som tilfredsstiller sluttkundenes bærekrafts- og estetikkbehov. Lysbryter-serien Renova er utviklet akkurat for denne generasjonen, mener Sharma.

Renova – Retro og moteriktig

Menn er generelt mer opptatt av kvalitet og pris, mens kvinner legger vekt også på design, ifølge Prognosenteret. Renova serien passer for begge målgrupper, mener Sharma:

Renova installasjonsmateriell kombinerer tidløs skjønnhet med nyskapende design, og nostalgi med ny teknologi. Serien komplementerer moderne nybygg og passer perfekt til rehabilitering av eldre boliger som fortjener nytt liv. Designet minner om gode gamle tider, men under den stilige, retro overflaten finner du dagens moderne teknologi.
Renova serien omfatter ulike typer brytere, strømuttak og rammer som kan kombineres i mange, stilige varianter. En moderne fotografisk teknikk tillater å produsere rammene i marmor, tre eller metall. Hvit og sort plast samt en mer moderne og eksklusiv glassvariant er også tilgjengelig.

Renova bestilles med to el-nummer: ett for innsatsen og ett for rammen. Slik begrenser du kostnader, du opptrer mer miljøbevisst og slipper å irritere deg over rammer som ikke har blitt brukt etter installasjonen. Tapetbeskyttelse er også tilgjengelig i glass eller plast.

Bli en god rådgiver og selg mer

Last ned veiledning for å bli bedre på å hjelpe dine kunder med å velge elektromateriell som passer innredningen

I 2019 hadde – ifølge Prognosesenteret – over en fjerdedel av husstandene i Norge enten gjennomført eller planlagt å pusse opp boligen innvendig. Det er mennesker mellom 30- 39 år som fokuserer mest på innvendig oppussing. Cirka en tredjedel (36 %) av 30-åringene pusser opp innvendig hvert år. Inntekt, eierform, boligtype og hvor lenge man har bodd i boligen er andre faktorer som påvirker viljen til å pusse opp boligen innvendig. Boligeiere som har boliger fra før 1990 og høy inntekt er mest fokusert på renovering.

Artikler i samme kategori

Sinusmagasinet er et magasin for elektrobransjen som utgis av Otra Norge AS