Installasjonsmateriell i unikt design

av Kristin Bredesen

Kontakt Simon Nordic AS satser på produkter for kunder som ønsker det lille ekstra når det gjelder funksjon, utforming og design.

Vi leverer et komplett sortiment av tradisjonelt installasjonsmateriell for elektriker, og har i det siste året fokusert mye på den nye innovative designserien Simon100, sier Morten Jacobsen daglig leder i Kontakt Simon AS.

Innovative løsninger

Simon 100 en designserie med fokus på innovative løsninger, med muligheter for smartstyring (Z-wave) av både lys, varme og solskjerming, i tillegg kan man montere smarte stikkontakter med tanke på et sikkerhetsaspekt og timerstyring av husholdningsmaskiner som kaffetrakter, strykejern, krølltang etc. – Slike løsninger blir mer og mer etterspurt av sluttkunder. I Zwave protokollen er det et stort utvalg av leverandører som gjør at kunden på sikt kan «sy» sammen flere funksjoner slik at hjemmet blir mer automatisert, sier Jacobsen.

Elektrikeren i fokus

Energibesparing og måling av strømforbruk blir viktigere fremover, særlig når det innføres tariffpriser over hele landet. Med S100 smart produkter kan man måle og begrense strømforbruk, slik at man får bedre kontroll på strømutgiftene.
– Vi har hatt elektrikeren i fokus når vi har utviklet den nye Z-wave serien vår. Vi prøver å gjøre hverdagen for elektrikeren så enkel som mulig, og har sett på hva som kan gjøres for å jobbe raskere, sikrere og enklere i forhold til alle andre tradisjonelle leverandører på stikkontakter og brytere. Vi har sett at denne bransjen har stått «stille» i mange år, sier Jacobsen

Simons historien

Det som ble startet som et lite familieeid verksted i Spania for over hundre år siden, er i dag et konsern med 25 datterselskaper og 4.000 ansatte. Selskapet er spredt ut over hele verden takket være hardt arbeid med fokus på kvalitet og tilpasningsevne mot nye markeder. Simon er fortsatt i familien – nå i fjerde generasjon som styres fra hovedkontoret i Barcelona.

– Både produktene og organisasjonen vår har vært igjennom store endringer på veien, men reisen har bare så vidt begynt. I Spania er vi markedsleder, og i resten av verden vokser vi raskt. Det norske installatør- og sluttkundemarkedet blir stadig mer interessert i produktene våre. Omsetningsøkningen er solid og vi vokser fra måned til måned. Kundetilfredsheten er høy både når det gjelder designet og kvaliteten på produktene, sier Jacobsen

Landsdekkende

Gjennom Otra har Kontakt Simon en landsdekkende grossistavtale. Samarbeidet har vart i 10 år. Utviklingen de siste årene går mot økt fokus på utforming, innovative løsninger og smarte produkter. – Vi merker at også installatørmarkedet i stadig større grad tenker design i tillegg til å være opptatt av å levere kvalitet. Flere og flere sluttkunder har fått øynene opp for mulighetene i vår produktserie, med unikt design og utforming i ulike materialer og fargekombinasjoner. Selv om vi i all hovedsak jobber mot installatørmarkedet, forsøker vi å nå sluttkunden via sosiale medier og kataloger, som har en god effekt, sier Jacobsen.

Fokus på produktinnføring og kurs

– Installasjonsbransjen er i utgangspunktet nokså tradisjonell. Holdningen før var «alt som er nytt er vanskelig», men vår innfallsvinkel er å bruke mye tid på kurs med gjennomgang av produktene og grundig opplæring. De opplever fort at vårt system er enkelt, fleksibelt, montasjevennlig og kan raskt gjøres smart. Tilbakemeldingene og responsen fra installatørene er veldig gode, slår Jacobsen fast.

Artikler i samme kategori

Sinusmagasinet er et magasin for elektrobransjen som utgis av Otra Norge AS